ترکیب باکتری های روده ای بعد از مصرف یک دوره ی کوتاه آنتی بیوتیک تقریبا بهبود می یابد

23 اکتبر 2018- استفاده از آنتی بیوتیک ها به مدت طولانی با کاهش تنوع و تعداد باکتری های روده ارتباط دارد. حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که ترکیب و عملکرد باکتری های روده می تواند بعد از درمان با آنتی بیوتیک در افراد سالم بهبود یابد، اما بعد از شش ماه، روده ی این افراد هنوز فاقد 9 گونه از باکتریهای مفید اصلی خود است.
تریلیون ها باکتری در روده های انسان زندگی می کنند و به روش های مختلف از جمله تاثیر بر عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم بر سلامت ما تاثیر می گذارند. تحقیقات نشان داده است که میکروبیوتای روده ای غنی و متنوع برای ارتقاء سلامت میزبان مهم است و توانایی های بسیاری برای جلوگیری از بیماری های مزمن دارد. در مقابل، کاهش تنوع اکوسیستم روده، یکی از ویژگیهای بارز بیماری های مزمن شامل چاقی، دیابت، آسم و اختلالات التهابی روده است.
با توجه به ماهیت کلی آنتی بیوتیک ها در کشتن باکتریها، گمان می شود که استفاده ی مکرر از آنتی بیوتیک ها، تنوع و غنای جمعیت باکتریایی روده را کاهش می دهد و منجر به ایجاد اثرات نامطلوبی بر سلامتی افراد می گردد.
در حال حاضر یک تیم بین المللی از محققان دانشگاه کپنهاگ و مرکز تحقیقات دیابت Steno در کپنهاگ گزارش دادند که دادن 3 آنتی بیوتیک بطور همزمان برای مدت 4 روز به مردان جوان سالم، باعث نابودی کامل باکتری های روده ای آنها می شود اما پس از آن، در طول مدت بیش از شش ماه، بتدریج اغلب گونه های باکتریایی به محیط روده باز می گردند.
آنها اعلام کردند که بعد از شش ماه، هنوز هم شرکت کنندگان فاقد نه گونه از باکتری های مفید رایج خود هستند و چندین باکتری جدید که به طور بالقوه نامطلوب هستند، روده را تسخیر می کنند.یافته های این تحقیق در Nature Microbiology منتشر شده است.
رهبر این تحقیقات، پروفسور Oluf Pedersen، از مرکز تحقیقات متابولیک پایه ی شرکت نوو نوردیسک توضیح داد: ما نشان دادیم که جامعه ی باکترهای روده ای بزرگسالان سالم مقاوم هستند و پس از مواجه شدن همزمان اما کوتاه مدت با سه آنتی بیوتیک مختلف، مجددا به محیط روده باز می گردند. اما یافته های ما همچنین نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک های وسیع الطیف ممکن است تنوع اکوسیستم باکتریایی روده را بشدت کاهش دهد.آنتی بیوتیک ها یک نعمت بزرگ برای حفظ سلامت انسان هستند اما باید براساس شواهد روشن در مورد وجود عفونت باکتریایی تجویز و استفاده شوند.
حال این سوال مطرح می شود که آیا از بین رفتن میکروب های روده ای مفید در دنیای غرب به علت استفاده ی بیش از حد از آنتی بیوتیک ها است؟
این مطالعه، یک مداخله ی چهار روزه با سه آنتی بیوتیک وسیع الطیف یا به اصطلاح "انتحاری[1]" بر روی 12 فرد سالم بود. این مداخله با استفاده از کوکتلی از سه آنتی بیوتیک برای شبیه سازی درمانهای واقعی در بخش های مراقبت های ویژه طراحی شد.
روده مخزن صدها گونه ی مختلف باکتریایی با ژنهای مقاوم به آنتی بیوتیک است.وجود ژنهای مقاوم به آنتی بیوتیک، در این مطالعه تأیید شد زیرا این ژنهای باکتریایی نیروی آغازینی بودند که منجر به بازگشت مجدد باکتریها به روده می شوند.
بازسازی میکروبیوتای روده پس از یک دوره ی کوتاه مدت استفاده از آنتی بیوتیک ها که برای سلامت عمومی ما مهم هستند، خبر خوبی است. با این حال، نگرانی ما مربوط به از دست دادن بالقوه دائمی باکتری های مفید، پس از چندین مواجهه با آنتی بیوتیک ها در طول زندگی است.

پرفسور پدرسن می گوید: شواهدی در دست است که نشان می دهد تنوع جمعیت میکروبی روده در افراد غربی بسیار کمتر از تنوع میکروبیوتای روده در افراد بومی ساکن در بخش های خاصی از آفریقا و آمازون است. یک توضیح احتمالی برای این ممکن است استفاده ی گسترده از آنتی بیوتیک ها در دنیای غرب بمنظور درمان بیماری های عفونی باشد.

منبع و سایت خبر:

Nature Microbiology, 2018; 3 (11): 1255 DOI: 10.1038/s41564-018-0257-9

www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181023110545.htm

 

 

 



[1]last-resort